YASA DIŞI BAHİS SUÇU NEDİR?
Yasa dışı bahis; yasal olarak düzenlenmemiş veya lisansı bulunmayan bahis siteleri üzerinden gerçekleştirilen bahis faaliyetleri ifade eder. Bu tür bahis faaliyetleri, genellikle devlet kurumları tarafından denetlenmeyen veya vergilendirilmeyen bahis operatörleri, 3. kişiler aracılığıyla gerçekleştirilir.
TÜRKİYEDE BAHİS OYNAMAK SUÇ MU?
Türk hukukunda bahis oynamak ve bahis faaliyetleri, Türk Ceza Kanunu’nda ve ilgili diğer mevzuatlarda düzenlenmiştir. Türkiye’de bahis, genellikle düzenlenmiş ve denetlenmiş bir şekilde yürütülen bir faaliyettir ve yasal bir çerçevede gerçekleştirilir. Ancak, yasal olmayan bahis faaliyetleri de suç olarak kabul edilir.
Ülkemizde yasal olarak lisanslandırılmış kurum ve siteler haricindeki sitelerden bahis oynamak suç olarak kabul edilmektedir.
TÜRK CEZA KANUNUNA GÖRE YASA DIŞI BAHİS OYNAMAK SUÇ OLARAK KABUL EDİLİR Mİ?
Türk Ceza Kanunu yasadışı bahis veya şans oyunu oynama eylemini ceza hukuku açısından cezalandırılması gereken bir eylem olarak öngörmemiştir. Ancak söz konusu eylem, idari para cezası yaptırımına tabidir. Yani yurtdışındaki bir site üzerinden bahis oynanması bir suç değil kabahat olarak kabul edilmektedir.
TCK m. 228 kumar oynanması için imkan sağlanmasını suç olarak kabul etmiştir. Ancak Kabahatler Kanunu m. 34 ile kumar oynama kabahat olarak kabul edilir.
Dolayısıyla yasadışı bahis oynama fiili suç olarak düzenlenmemiştir. İdari para cezası yaptırımına tabi olan bir kabahat niteliğindedir.
YASA DIŞI BAHİS OYNAMANIN CEZASI NEDİR?
7258 sayılı Kanun, “İnternet Ortamında Yapılan Bahis veya Şans Oyunlarına Erişimin Engellenmesi Hakkında Kanun” olarak bilinmektedir. Bu kanun, Türkiye’de yasa dışı bahis faaliyetlerini önlemek ve kontrol etmek amacıyla çıkarılmıştır.
Kanunun 5. maddesi, “Erişim Sağlayıcılarına Yükümlülükler” başlığını taşır ve erişim sağlayıcılarının yasa dışı bahis sitelerine erişimi engelleme yükümlülüğünü düzenler. Bu maddeye göre:
Erişim Sağlayıcıların Yükümlülüğü: Madde, Türkiye’deki erişim sağlayıcıların, Bakanlık tarafından hazırlanan ve düzenli olarak güncellenen listede yer alan yasa dışı bahis veya şan oyunu sitelerine erişimi engelleme yükümlülüğünü belirtir.
Liste Hazırlanması ve Güncellenmesi: Bakanlık, yasa dışı bahis veya şans oyunu sitelerini belirleyerek bir liste hazırlar ve düzenli olarak günceller. Bu liste, yasa dışı bahis veya şans oyunu sitelerinin URL’lerini içerir
Erişim Engelleme Yetkilendirilmiş Birim: Cumhurbaşkanlığı tarafından belirlenen bir Bakanlık birimi, yetkilendirilmiş birim olarak görevlendirilir. Bu birim, erişim sağlayıcılarına, yasa dışı bahis veya şans oyunu sitelerine erişimi engelleme talimatlarını iletmekten sorumludur.
Erişim Sağlayıcıların Yükümlülükleri: Erişim sağlayıcılar, yetkilendirilmiş birim tarafından kendilerine iletilen talimatlara uygun olarak, listede yer alan yasa dışı bahis veya şans oyunu sitelerine erişimi engellemekle yükümlüdürler.
Erişimin Engellenme Usulü: Erişim sağlayıcılar, engellenmesi istenen sitelere erişimi, teknik olarak engelleyerek veya yönlendirme yaparak sağlarlar. Bu sayede, kullanıcılar belirtilen sitelere erişim sağlayamazlar. İdari Para Cezası: Yükümlülüklerini yerine getirmeyen erişim sağlayıcılar, Bakanlık tarafından belirlenen usul ve esaslara göre idari para cezası yaptırımına tabi tutulurlar.
Bahsi konu olan kanun maddesine göre;
Spor müsabakalarına dayalı sabit ihtimalli ve müşterek bahis veya şans oyunlarını oynatanlar ya da oynanmasına yer veya imkân sağlayanlar üç yıldan beş yıla kadar hapis ve on bin güne kadar adli para cezasıyla cezalandırılır.
Yurt dışında oynatılan spor müsabakalarına dayalı sabit ihtimalli veya müşterek bahis ya da şans oyunlarının internet yoluyla ve sair suretle erişim sağlayarak Türkiye’den oynanmasına imkân sağlayan kişiler, dört yıldan altı yıla kadar hapis cezasıyla cezalandırılır.
Spor müsabakalarına dayalı sabit ihtimalli veya müşterek bahis ya da şans oyunlarıyla bağlantılı olarak para nakline aracılık eden kişiler, üç yıldan beş yıla kadar hapis ve beş bin güne kadar adli para cezasıyla cezalandırılır.
Kişileri reklam vermek ve sair surette spor müsabakalarına dayalı sabit ihtimalli veya müşterek bahis ya da şans oyunlarını oynamaya teşvik edenler, bir yıldan üç yıla kadar hapis ve üç bin güne kadar adli para cezasıyla cezalandırılır.
Spor müsabakalarına dayalı sabit ihtimalli veya müşterek bahis veya şans oyunlarını oynayanlar mahallin en büyük mülki idare amiri tarafından beş bin liradan yirmi bin liraya kadar idari para cezası ile cezalandırılır. Bu madde kapsamına giren suçlarla bağlantılı olarak, spor müsabakalarına dayalı sabit ihtimalli veya müşterek bahis veya şans oyunlarının oynanmasına tahsis edilen veya oynanmasında kullanılan ya da suçun konusunu oluşturan eşya ile bu oyunların oynanması için ortaya konulan veya oynanması suretiyle elde edilen her türlü mal varlığı değeri, 26/9/2004 tarihli ve 5237 sayılı Türk Ceza Kanununun eşya ve kazanç müsaderesine ilişkin hükümlerine göre müsadere edilir.
YASADIŞI BAHİS OYNAMA CEZASI NEDİR?
7258 sayılı Kanunun 5. maddesinin 1. fıkrasına göre yasadışı bahis oynama cezası alanlar hakkında 5000 bin liradan 20000 liraya kadar idari para cezasına hükmedilir.
İdari para cezalarına karşı “genel itiraz yolu” Kabahatler Kanunu m. 27 ile düzenlenir. Bahse konu olan hükme göre idari para cezası öngören kararın tefhim veya tebliğinden itibaren 15 gün içinde sulh ceza hakimliğine karşı itiraz yoluna başvurulabilir. Genel itiraz yoluna başvurarak yasadışı bahis oynama cezasına itiraz edilmesi mümkündür.
YASA DIŞI BAHİS OPERASYONU’NUN YÜRÜTÜLME SÜRECİ NASILDIR?
Türkiye’de yasa dışı bahis operasyonlarına karşı mücadele, genellikle Emniyet Genel Müdürlüğü, Jandarma Genel Komutanlığı, MASAK ve diğer ilgili birimler tarafından yürütülür. Bu birimler, yasa dışı bahis operasyonlarını tespit etmek, soruşturmak ve suçluları yakalamak için çeşitli önleyici ve kolluk faaliyetleri yürütürler. Yasadışı bahis operasyonu genellikle kısıtlama kararı verilen soruşturmalar kapsamındadır. Operasyonun kapsamına alınan kişinin MASAK veya savcılık tarafından banka hesaplarına, kredi kartlarına menkul ve gayrimenkul malvarlığı değerlerine bloke ve el koyma işlemi gerçekleştirilir.
Yasadışı bahis operasyonu kapsamındaki şüpheliler hakkında tutuklama, yurtdışı çıkış yasağı ve diğer adli kontrol tedbirleri konulabilir.
YASA DIŞI BAHİS SUÇUNDAN VERİLEN CEZA SİCİLE İŞLER Mİ?
Kanuna aykırı olarak şans ve bahis oyunları oynatma suçundan dolayı verilen adli para cezaları adli sicile işlenirken, yasadışı bahis oynama suçuna ilişkin verilen idari para cezaları sicile işlemez.
Yasa dışı bahis suçundan kaynaklanan para cezalarının affedilmesi mümkündür. Bu, 7326 sayılı Kanun’un kapsamına giren borçların yapılandırılması sonucunda cezaların veya ferilerin tamamının veya bir kısmının ödenmesiyle kalan ceza ve ferilerinin silinmesini ifade eder. Dolayısıyla yasadışı bahis oynama suçuyla ilgili kesinleşmiş idari para cezalarının yapılandırılması mümkündür. Bu, borçlulara belirli bir süre içinde ödeme imkânı sunarak, borçlarını ödemeleri durumunda cezalarından kurtulabilecekleri anlamına gelir.
YASA DIŞI BAHİS EYLEMİ NEREYE ŞİKAYET EDİLİR?
Yasadışı bahis oynama veya oynatma suçları hakkında Cumhuriyet Başsavcılığı veya kolluk kuvvetlerine başvuruda bulunarak ihbar veya şikayette bulunulması gerekmektedir. CMK’nın 158. maddesine göre, suça ilişkin ihbar veya şikayetler bu mercilere yapılır.
CMK’nın 158/3 maddesi gereğince, valilik, kaymakamlık veya mahkemelere yapılan şikayetler de ilgili Cumhuriyet Başsavcılığı’na gönderilir.
İnternet üzerinde erişilebilen şikayet siteleri bulunmaktadır, ancak bu siteler aracılığıyla yapılan şikayetlerin herhangi bir yasal süreci başlatmadığı unutulmamalıdır. Bu nedenle, yasal bir işlem başlatmak için Cumhuriyet Başsavcılığı veya kolluk kuvvetlerine doğrudan başvurulması gerekmektedir.
YASADIŞI BAHİS CEZASI MEMURİYETE ENGEL TEŞKİL EDER Mİ?
Yasadışı bahis sebebiyle idari para cezası almanın memuriyete engel olup olmadığına dair net bir hüküm, 7258 sayılı Kanun ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu’nda açıkça yer almamaktadır. Ancak, “kumar oynanması için yer ve imkan sağlama” suçu Türk Ceza Kanunu’nun 228. maddesiyle suç olarak düzenlenmiştir. Eğer bir kişi bahis suçu nedeniyle mahkûmiyet kararı alırsa, bu durum 657 sayılı Kanun’un 48. maddesi uyarınca memuriyetin sona ermesine sebep olabilir.